2014.07.08. 23:26, NeMo
Nos, pillanatnyilag Balatoni csúcsidőszak van, főszezon, ráadásul kánikula. Családommal amióta az eszemet tudom, Csopakon nyaralunk. Ez Budapesttől mintegy 120 km. Autónk nincs.
A MÁV meghirdetett menetrendje szerint a Balaton északi partján Budapest - Balatonfüred illetve Füred - Budapest viszonylatban naponta hét alkalommal jár a Katica nevű gyorsított személyvonat (értsd Székesfehérvárig gyors, majd csaknem minden állomáson megáll, így többek közt Csopakon is) ÁTSZÁLLÁS NÉLKÜL. Jó kis járat VOLT ez az elmúlt években, kényelmes, légkondicionált, diesel mozdonnyal, kultúrált körülményekkel. Ám úgy tűnik, csak VOLT. Múlt időben.
Persze, mehetnénk átszállással, így jóval több vonat állna rendelkezésre, csakhogy csomagokkal megrakva 2-3 hétre az ember nem szívesen cipekedik egik vonatról a másikra, főként nem Fehérváron, ahol a vágányok közt csak az aluljárón át lehet közlekedni, ráadásul még a vasutasok sem szokták tudni, melyik vágányról indul az a vonat, amelyre át kell szállni, hogy a célállomásra eljussunk. Intercity Csopakon nem áll meg, így szóba sem jöhet. Busszal kicsit cifrább az út, némi kerülővel jut el a Balatonig, a menetidő 3-3,5 óra, míg a vonat menetideje 1 órával kevesebb, durván 2,5 óra.
2014.07.04. péntek. Három gyermekünk (14-17-24 évesek) úgy döntött, visszautaznak Budapestre. Kiballagtunk hát Csopakon az állomásra, hogy a menetrend szerint 19:17-kor induló Katica vonathoz a gyerekeket elkísérjük. Megdöbbenve halljuk, amint a hangosbeszélő a következőket mondja be:
"Értesítjük tisztelt utasainkat, hogy a Budapest Déli Pályaudvarról Balatonfüredre közlekedő gyorsított személyvonat előreláthatólag 60 percet késik. Megértésüket, és szíves türelmüket köszönjük."
35 fok árnyékban. Egészen biztosan hóakadályok zárják el az utat... bár felrémlik, hogy esetleg a szerelvényt az utasok lassan tolják. 70 perc késéssel a vonat meg is érkezett Pest felől. Ugyanennyi késéssel indult Füredről vissza, és az érkezésig sem dolgozott le ebből a tetemes hátrányból. 21:24 helyett 22:34-re ért be a Déli pályaudvarra. Ilyenkor már a Budapesti közlekedés sem igazán jó, így a gyerekeim írd és mondd, 23:30-ra értek haza. Ugye nem mindegy? Ha a vonat menetrend szerint közlekedik, kb este 10 órára otthon lettek volna. BRAVÓ!
Vajon az az egyszerű, kézenfekvő és logikus ötlet a MÁV forgalmi irányításánál senkinek sem jut eszébe, hogy ilyen esetekben Füredről egy másik szerelvényt is be lehetett volna állítani, és az egyszerűen és késés nélkül eljuthatott volna menetrend szerint Budapestre? Avagy ennyire kevés a szerelvény, netán a személyzet?
A következő Katicával kapcsolatos történet a mai napon (2014.07.07) zajlott. Férjemmel mi a hétvégét még Csopakon töltöttük, ma reggel a 9:17-es vonattal indultunk haza. Hála Istennek a vonat menetrend szerint megérkezik, azonban a szokásos szöveg után, hogy Füred felől éppen befut, a következő mondatot hallottuk: Székesfehérváron műszaki okok miatt a vonatról át kell szállni Budapest felé. Nesze nekünk közvetlen vonat! Nálam egy kb 15kg-os bőrönd és egy nem kevésbé súlyos hátizsák, a férjemnél hasonló mennyiségű holmi 3 csomagra elosztva. Ráadásul az sem mindegy, hogy itt felszállok, elhelyezem a csomagokat (már ha elférnek a csomagtartóban), kényelmesen elhelyezkedem és alszom egy kicsit Pestig, vagy közben majd csomagtartóról leemel, rohan, keres, átszáll, újra feldob a csomagtartóra... már ha egyáltalán lesz hely...
A slusszpoén Csajágnál következett. A Katicát ugyanis megállították egy ellenvonat kedvéért. Miután 22 perc után az ellenvonat végre elhaladt, azt hittük, hogy akkor végre elindulunk. Hát ne higgyék! A forgalmi irányítás jóvoltából még egy további ellenvonatot kellett megvárnunk, amely 8 perc múlva haladt el, vagyis pontosan 30 perc késést sikerült összeszedni.
Nekünk még hagyján... ám volt olyan utastárs, aki az ország másik végébe igyekezett, és csaknem sikerült lekésnie a családjával együtt a Székesfehérvári csatlakozást (a kényelmes 38 perces átszállási idő helyett pontosan 8 percük maradt meglelni a vonatot. Két kisebb, 6-8 éves gyermekkel utaztak és cipeltek vagy 8 csomagot)..
És akkor beszéljünk a hagyjánról:
Az idő ugye pénz?
Mennyit térít a MÁV utasonként és percenként vissza a menetjegy árából????
Talán ezt a tétet meg kéne javasolni, hogy ne legyen ilyen szervezetlen a szervezett közlekedés?
Hogyan engedheti meg magának egy szolgáltató, hogy az állítólag megtervezett menetrendjétől ilyen tetemesen eltérjen?
És hogyan engedheti meg magának azt, hogy egy közvetlen járatot átszállásos járattá tegyen?
A diesel mozdony itt is, ott is tud haladni, vagyis nincs indok az átszállási kötelezettségre.
Környezetkímélet? Ugyan már! Az elektromos áram megtermelése éppúgy környezetszennyező, legyen az hőerőmű, vagy atomerőmű, márpedig tudomásom szerint vizierőmű nálunk nem sűrűn terem (csak az északi szomszédoknak).
Egy kényelmes, jó szolgáltatást így lehet csapnivalóvá tenni!
Még valami: a Déli pályaudvaron még eltöltöttünk némi időt. Közben jónéhány vonatról érkezett információ a hangosbemondó felől. Az átlagos késés vonatonként 15-40 perc volt.
GRATULÁLOK, MÁV!
Őszintén örülnék, ha a MÁV részéről bármiféle visszajelzés érkezne, mert azt gondolom, ha hasonló iramban rontják le a saját szolgáltatásukat, az utazóközönségük jó részét sikeresen el fogják veszíteni!
NM